De platformeconomie brengt online vraag en aanbod voor goederen, arbeid, geld, entertainment, communicatie en informatie op een nieuwe manier samen, en heeft een ware digitale revolutie ontketend met de potentie om actuele transitiebewegingen aan te jagen. Het lectoraat Platformeconomie van de Haagse Hogeschool waarvoor ik deze opdracht deed, buigt zich o.a. over de vraag welke rol deze ontwikkelingen in de deeleconomie kunnen hebben op de mobiliteitstransitie. Geleid door lector Nicole Stofberg werken binnen het lectoraat onderzoekers en studenten nauw samen met praktijkpartners om vanuit onderzoek ontwikkelingen te duiden, en kennis en inzichten te vertalen naar de praktijk. Op grond van mijn expertise in mobiliteitstransitie, vroeg het lectoraat mij een verkenning te doen over de rol van deelmobiliteit, om samen met het team van onderzoekers tot de relevante onderzoeksvragen te komen.
Deze verkenning heb ik vervolgens gedaan vanuit de vraag: hoe krijgen we inzicht in de relatie tussen gedrag(sverandering) en de context van de leefomgeving, en hoe deze effectief is te beïnvloeden met interventies? Met als doel om nieuwe oplossingen te ontsluiten die voor de wijk en bewoners een wenselijker alternatief zijn voor eigen autobezit, terwijl zij de mobiliteitsbehoefte tegelijkertijd goed kunnen invullen.
Deelmobiliteit, wonen of energie als commons?
Zoek je expertise bij jouw praktijkonderzoek op deze gebieden?
Ik breng graag mijn kennis en praktijkervaringen in op actie-onderzoek, om bij te dragen aan verbreding en verdieping van kennis, inzichten en systeeminnovaties. Ik kan ook verkennende onderzoeken en stakeholderverkenningen voor je doen, zoals in dit voorbeeld van de Haagse Hogeschool.
Bestaande studies benaderen de verschijningsvormen van deelmobiliteit doorgaans als op zichzelf staande modaliteiten, die via MAAS-toepassingen worden verbonden. Bovendien laten deze studies de meervoudige waarden die bepaalde mobiliteitsoplossingen voor een stadswijk kunnen creëren, doorgaans buiten beschouwing. Dankzij deze studies weten we wel al veel over adoptie, gebruik en impact van deelmobiliteit. Maar toch blijkt het in de praktijk lastig om met die kennis de adoptie van deelmobiliteit te versnellen aan de hand van interventies. Om zo het eigen autobezit op een geaccepteerde manier te reduceren waarmee ruimte kan worden gemaakt voor andere groeiende behoeften in de leefomgeving, – met name in bestaande wijken.
In de verkenning voor de Haagse Hogeschool is het zinvol gebleken om de focus van nieuw onderzoek specifiek te richten op transitiebereidheid en op de rol van ervaarbaarheid in de gedragsverandering die van stadsbewoners gevraagd wordt om de transitie in stadsgebieden tot stand te brengen. N.a.v. de verkenning geeft het onderzoeksteam onder leiding van Nicole Stofberg dit onderzoek nader vorm. Innovatief is, dat men daarbij o.a. overweegt om met gebruik van VR-technologie in grootsteedse pilotbuurten de potentie van mobiliteitsgedragsverandering ervaarbaar te maken voor bewoners.