Duurzame deelmobiliteit vóór en dóór bewoners

Cocreatie

Bewonersinitiatief Ons Buurtschap, Gemeentelijk uitvoerder Spaarnelanden

Periode

2017 - 2021

Over dit project

De stad Haarlem staad al jaren achtereen in de top 3 van meest dichtgeslibde steden. De toegankelijkheid van de stad en de kwaliteit van de leefomgeving staat daar toenemend onder druk, mede door de groeiplannen van Amsterdam en de grotere regio. In deze forensenstad vormt mobiliteit(sgedrag) één van de voornaamste bottlenecks voor duurzame stadsontwikkeling.

Als stadsbewoner nam ik in Haarlem (medio 2017) het initiatief om duurzame deelmobiliteit stadsbreed in te zetten met als ultiem doel om de leefomgeving te verbeteren. In de jaren die volgden deed ik praktijkervaring op met het ontwikkelen van een participatief autodeelconcept voor én door (én deels van) bewoners, dat meervoudige waarde oplevert voor de buurt en de stad.

In een cocreatie tussen de deelnemende bewoners van Haarlemse buurten, verenigd in Ons Buurtschap, en het ontwikkelbedrijf iZoof van de gemeentelijk uitvoerder, ontwikkelden we een concept voor deelmobiliteit – beoogt voor de schaal van de stad – dat gelijktijdig werkt aan:

  • het terugdringen van parkeer- en verkeersdruk
  • verduurzaming van mobiliteit en lokaal verminderen van uitstoot
  • het verbeteren van de sociale cohesie in een buurt
  • het creëren van ruimte voor buurtontwikkeling
  • (potentiële) rol van bufferapaciteit in de duurzame energiehuishouding van de stad

De uitdagingen die zowel bewoners, ondernemers als lokale overheden in de urbane leefomgeving tegenkomen zijn in toenemende mate complex. Bijna geen enkel probleem kan afdoende worden opgelost zonder andere problemen aan te pakken. Ook kan geen probleem worden aangepakt zonder samenwerking tussen alle belanghebbenden. De gebruikelijke rolinvullingen en manieren van werken zijn hierdoor niet langer toereikend; er moeten dus systeemveranderingen plaatsvinden: niet alleen erandering van bv. mobiliteitsgedrag; de perceptie en rol van autobezit om de behoefte aan persoonlijke mobiliteit in te vullen; maar ook het vernieuwen van de samenwerking tussen overheid, bewoners en bedrijven; het veranderen van eigenaarschap over probleem en oplossing;  en het circulair en regeneratief maken van waardestromen.

Ben je geïnteresseerd in sociale innovatie en de waarde van bewonersinitiatief voor de mobiliteitstransitie?

Lees dan eens de serie artikelen over de grotere ‘leringen’ die we opdeden in de samenwerking tussen bewoners, gemeente en bedrijven.

Samen met de andere initiatiefnemers beoogde ik met het autodeelconcept om de nodige systeemveranderingen in gang te zetten en met de mobiliteitsservice significante posititeve impact te maken op de leefomgeving. De impact die het autodeelconcept op schaal van de stad zou kunnen maken, werd uitgedrukt in de bijdragen aan Sustainable Development Goals.

 

Met de projectpartners heb ik het project gebracht tot de fase waarin de proof-of-scale zou worden geleverd. Spijtig genoeg werd dat het moment waarop, door politieke ingreep, een einde kwam aan de inspanningen van de betrokken partijen. In de argumenten waarmee de voortgang van het project onmogelijk werd gemaakt, liet zich vooral een onvermogen lezen om vernieuwende concepten en denkwijzen die exemplarisch zijn van transitiebewegingen, een plaats te geven in de huidige systeemverhoudingen.
COMMUNITY MANAGEMENT

bestuur, communicatie, werving, werkgroepen leiden, sociocratische besluitvorming organiseren

DIENSTONTWIKKELING

ontwerp en facilitering cocreatie, iteratief service design, prototyping en MVP, proof-of-concept, business case, bedrijfsvoering

TRANSITIEWERK

sociale innovatie, visie ontwikkeling, impactmeting, lobby-en, coöperatie organiseren, for-purpose ondernemen


Andere projecten